O FILME
Nový film Hurvínek a kúzelné múzeum prichádza do slovenských kín 31. augusta 2017. Animovaný príbeh pre celú rodinu vznikal viac ako sedem rokov pod vedením producenta a hlavného režiséra Martina Kotíka a výtvarníka Martina Záhradníka. Pracoval na ňom tím špičkových scenáristov, výtvarníkov a animátorov z rôznych európskych krajín. Spoluautorom príbehu a členom režijného tímu bol Jesper Møller, okrem iného režisér filmu Asterix a Vikingovia. Pri vzniku filmu boli využité najmodernejšie technologické postupy, film je natočený v 3D pričom nestráca nič z poetiky a humoru založenom na večných škriepkach Hurvínka s „taťuldom“ Spejblom.

Na jednej strane som šťastný, že sa nám celý ten beh na veľmi dlhú trať podarilo dotiahnuť až do cieľa a na druhej strane som plný očakávania. Ale verím, že nášho Hurvínka prijmú všetci diváci, nielen tí, ktorí s ním vyrastali, stále vyrastajú, ale aj tí, ktorí ho vďaka filmu ešte len spoznajú,“ verí Martin Kotík.

Pesničku k filmu naspieval Josef Vojtek

Rodinný filmový príbeh Hurvínek a kúzelné múzeum ponúka úplne nové dobrodružstvo. Pán Spejbl pracuje ako strážca Múzea bábok, ktorému však hrozí zbúranie. Hurvínek zase raz nepočúva a podarí sa mu preniknúť do uzavretých priestorov múzea, kde objaví svet, skrytý pred zrakmi návštevníkov. A práve v podzemí je ukryté nielen tajomstvo čarovného múzea, ale aj kľúč k jeho záchrane. Hurvínka čaká najväčšie dobrodružstvo v živote, pri ktorom musí preukázať chytrosť, šikovnosť, odvahu a zmysel pre priateľstvo, aby zachránil ‚taťuldu‘, ale aj kúzelné múzeum a celé mesto spod nadvlády zločineckého Pána bábok.

Prerod slávnych postavičiek z bábkovej do animovanej podoby prebiehal v spolupráci s Divadlom Spejbla a Hurvínka.„Kľúčové pre vývoj celého projektu bolo, aby sa s ním od začiatku stotožnili tí, ktorí sú pokračovateľmi legendárnej tradície v dnešnom Divadle Spejbla a Hurvínka. Bez ich podpory by sme si nedokázali film predstaviť, “ vysvetľuje Martin Kotík.

Riaditeľka Divadla Spejbla a Hurvínka Helena Štáchová sa rozhodla, že jej chránenci sa na nové dobrodružstvo vydajú. „Keď som bola pred viac ako siedmimi rokmi oslovená s ponukou dať súhlas k natočeniu celovečerného animovaného filmu so Spejblom, Hurvínkom, Žerykom, Máničkou a jej Bábikou Katarínou, zvažovala som, či podstúpiť riziko, ktorým bolo preniesť poetiku týchto divadelných kultových postáv do filmovej podoby , kde je nutná úprava ich podoby, posun pohybovej škály, ktorú animácie vyžadujú a pri zachovaní ich charakteru pristúpiť na akčný spôsob rozprávania filmového príbehu, „spomínala nedávno zosnulá Helena Štáchová.

Martin Klásek, dnes umelecký šéf Divadla S+H, dodáva. „Je to už dávno, kedy nás oslovil Martin Kotík s týmto projektom a nám sa to s Helenkou Štáchovou veľmi páčilo, pretože na tak veľkej ploche to tu nikdy nebolo, a naviac dnešný trend 3D filmov je veľmi zaujímavý. A pre mňa osobne to bude veľmi zaujímavá skúsenosť, ako divák prijme Spejbla s Hurvínkom v  novej forme.“

„Prijala som toto dobrodružstvo z viacerých dôvodov. Predovšetkým vďaka filmu sa významne spopularizuje Divadlo S + H a s touto bábkovou rodinkou sa zoznámia diváci nielen u nás, ale aj v zahraničí, kde tieto rýdzo české bábky ešte nepoznajú. A ďalej – tradícia je pamäťou doby, na ktorú treba nadväzovať, a nie v nej ustrnúť. Naše bábky vďačia za svoju obľúbenosť u mnohých generácií predovšetkým tomu, že forma i obsah rozprávania sa menili spolu s časom, pri zachovaní toho podstatného – charakterov, svojbytnej poetiky a ich nadčasového humoru. Chcem veriť, že diváci prijmú istý posun vo forme rozprávania, ktorú si animovaný film vyžiadal, „priala si riaditeľka Divadla S + H Helena Štáchová.

„Ako divadelní tvorcovia, ako rodina Spejblovcov, teda my, čo sme okolo nich, sme trvali na tom, aby to hlavné sa v scenári ozvalo. V akom vzťahu sú Spejbl s Hurvínek, že sú kompaktná rodina, že majú o seba strach, že sa majú radi, proste všetky tie základné atribúty, ktoré obsahujú divadelné predstavenia, „dopĺňa Martin Klásek. „Ale zároveň je to veľké, akčné dobrodružstvo, a naše bábky sa dostávajú do úplne iného svetla , ale verím, že na plátne im to ohromne pristane a že sa nad tým nikto nebude negatívne zamýšlať a hovoriť: jej, to už nie sú tí naši Spejbl s Hurvínek. Tak to vôbec nie je. Je to nesmierne dynamický príbeh a ja z neho mám radosť. „

 

KTO TO NAHOVORIL?

Hlavnú postavu Hurvínka k filmu Hurvínek a kúzelné múzeum nahovoril Peter Krajčovič. Dalším postavám zapožičali hlasy – Jozef Benedik, Eva Matejková, Peter Rúfus, či youtuberská hviezda Martina Horňáková (MOMA) a komička Eva Kramerová alias EVELYN. 

„Hurvínek s Máničkou nám vo  filme trošku zostarli, sú stále deťmi, ale Mánička je už na hranici puberty a Hurvínek ju nebezpečne doháňa,“ približuje Martin Klásek premenu hrdinov.

 Réžia: Martin Kotík, Inna Evlannikova
Scenár: Jesper Møller, Petr Nepovím, Miloš Kirschner, Dan Harder
Hudba: Jiří Škorpík

Hrajú (hlasy): 

Spejbl – Jozef Benedik
Hurvínek – Peter Krajčovič
P. Katarína – Eva Matejková
Mánička – Lenka Debnárová
Chytrák – Peter Rúfus
Popletko – Jozef Švoňavský
Hundroš – Vladimír Jeďlovský
Bastor – Pavol Topoľský
Diabolskí pomocníci – Tomáš Vravník, Juraj Hrčka
Bábka Bábika – Martina Horňáková (MOMA)
Bábka speváčka – Eva Kramerová (Evelyn)
Starosta – Ivan Vojtek ml. (Tuli)
Pěnkava – Soňa Ulická
Sýkorová – Milada Rajzíková

A v Čechách sa film stal symbolicky aj poslednou dabovacou úlohou nedávno zosnulej riaditeľky Divadla Spejbla a Hurvínka Heleny Štáchovej, „Som vďačný osudu, že Helenka stihla nahovoriť všetky dialógy Máničky aj pani Kataríny,“ spomína Martin Kotík. „Aj keď finálnu podobu svojich postáv ani celého filmu už nestihla vidieť, verím, že by bola spokojná, pretože od začiatku celému projektu fandila a podporovala nás.“

Pár otázok sme položili Petrovi Krajčovičovi, ktorý nadaboval postavu Hurvínka.

Poznali ste Hurvínka aj predtým?

Áno. Hurvínka som poznal už ako malý chlapec v osemdesiatych rokoch, keď som sedával s otvorenými ústami pred čiernobielym televízorom a sledoval s rodičmi zábavný program československej televízie, kde pravidelne Hurvínek spolu so svojim „taťkom Spejblom“ účinkovali. Patrili k mojim obľúbeným postavičkám.

Ako ste vnímali dabovanie hlavnej postavy Hurvínka?+ Aký máte vzťah k postave, ktorú dabujete?

Ako malé deti sme so súrodencami sledovali všetky rozprávky, ktoré vtedajšia československá televízia vysielala. Hlavne šlo o večerníčky, či nedeľné vysielanie pre deti „Poďte s nami“. V každej rozprávke som ukázal na postavičku a povedal, že som to ja. Takto sme si postupne so súrodencami rozobrali všetky rozprávky, no a o krátky čas som sa dostal k dabovaniu a všety tie postavičky, na ktoré som ukazoval prstom doma v obývačke som naozaj daboval. Už som prstom nemusel ukazovať, pretože som to bol ja. Tým som chcel povedať, že takisto som prstom ukazoval aj na Hurvínka, dokonca som jeho hlas napodobňoval, no dostal som sa k nemu až teraz, po dlhých 33-och rokoch dabovania. Čiže som veľmi rád, že sa mi splnil ďalší detský sen.

V čom je podla Vás nový film jedinečný?

Pre mňa je jedinečný už len z toho dôvodu, že sa na Hurvínka a Spejbla nezabudlo a že ich ľudia budú môcť znova vidieť v lepšom 3D prevedení. Verím, že rozprávka poteší nielen deti, ale aj nás rodičov, ktorí sme spolu s „čiernobielym“ Hurvínkom a Spejblom vyrastali. 

Eva Matejková vo filme dabovala postavu pani Kataríny. „Som veľmi vďačná za dabovanie tejto postavy, dabovalo sa mi výborne. S postavou Hurvínka a Spejbla sme boli spojení odmalička, Hurvínek je jedna z najkrajších detských postavičiek a veľmi sa teším, že sa natočilo jeho pokračovanie aj pre ďalšie generácie“ dodáva pani Matejková. 

Bábku speváčku dabovala komička Evelyn (Eva Kramerová), ktorá sa k svojej úlohe vyjadrila takto: „Dabovala som len pár viet, z ktorých som vydedukovala, že dabovanie nie je žiadna sranda …Je to seriózna zručnosť 🙂 Ja som však vďačná za tieto skúsenosti aj preto, že sa rada učím novým veciam a vidím zákulisie toho, čo každý deň pozeráme a teda počúvame v televízii. Hurvínka som samozrejme poznala už dávno a aj preto ma to zaujalo.“

NAJVIAC SA ZMENILA MÁNIČKA

Rozhovor s hlavným režisérom a producentom Martinom Kotíkom

Prečo ste sa rozhodol práve pre Hurvínka a ako náročné bolo pre Vás vytvoriť nový príbeh tak, aby ctil legendu a zároveň bol moderný?

Mám rád situačné a rodinné komédie a milujem animované filmy. Dlho som hľadal nejaký motív, ktorý by ma nadchol a motivoval k tomu, aby som sa do niečoho tak náročného pustil. Až mi osud priviedol do cesty Hurvínka. A to bolo ono! Okamžite ma začal inšpirovať a všetko sa dalo samo do pohybu. A postupne ten projekt strhával ďalších a ďalších ľudí. A vydržalo to celých 8 rokov.

Urobiť niečo moderného z kultovej legendy bolo na celom filme to najťažšie. Jednak divadlo stojí na dialógoch a animované filmy na situáciách a dynamickom deji, takže tu sme museli nájsť nový výraz, ako s Hurvínkom aj Spejblom pracovať. A tiež sme museli z drevenej bábky urobiť 3D chlapca. A to bolo vôbec zo všetkého najťažšie. Trvalo nám to roky a vylámali si na tom zuby aj naši skúsení výtvarníci. Až som objavil Martina Záhradníka, mladého študenta z UMPRUM, ktorý dokázal nájsť úžasný výtvarný štýl a zrazu to cinklo ako v rozprávke a 3D Hurvínek bol tu …

Spomeniete si, koľko verzií scenára vzniklo, než bol film tzv. Pripravený na natáčanie?

Presný počet verzií scenára už dnes určite nikto nevie. Len námet sme vymýšľali cez pol roka a na scenári sme potom pracovali ďalšie 2 roky. A prerábal sa niekoľkokrát ešte počas storyboardu. Typoval by som, že ich bolo celkovo tak 11 až 15.

Čo bolo pre vás na tomto projekte najväčšou výzvou – zohnať peniaze, ambície vytvoriť skutočne veľký európsky projekt, dokázať, že český animovaný film stále žije?

Úprimne – na začiatku sme chceli len urobiť pekný film s Hurvínkom. Za pár korún, ako sa to u nás bežne robí. Celý ten projekt z toho, vznikol postupne, ako sme na tom pracovali. Rástol príbeh, spolu s ním rástol rozpočet, potom sa pridali zahraniční partneri a zrazu sme zistili, že väčšinu filmu musíme urobiť vonku, pretože u nás nie sú animátori ani štúdia. A tak sme sa začali starať o situácii českej animácie a stali sme sa vlajkovou loďou volajúcou po zmenách k lepšiemu. A tiež českými poslami vo svete, že česká animácia chce a mala by žiť ďalej, pretože to je naša doména, ktorou môžeme dobiť svet, keď dostaneme šancu.

Prečo ste sa po svojich celovečerných hraných filmoch, ktoré boli divácky úspešné, rozhodol pre animovaný film s takto náročnou produkciou?

Urobiť animovaný film som chcel už po Pánskej jazde, ktorá oslovila nielen dospelých, ale aj deti. Ale cítil som, že domáca komédia zostane v rámci našej krajiny a nikoho ďalšieho neosloví. Oproti tomu animácia je univerzálna a má šancu osloviť celý svet, keď sa to podarí. Ale trvalo mi veľa rokov, než som ako režisér našiel cestu k tomu, ako sa to musí uchopiť, a taktiež ako som našiel Hurvínka. Takže som medzitým pokračoval v hranej komediálnej tvorbe, čo je proste moja práca.

Keď sa pozriete na výslednú podobu filmu, môžete povedať, že všetko to mnohoročné úsilie sa vyplatilo?

Určite a jednoznačne áno. V skutočnosti ten film predčil moje očakávania. Keď sme pred ôsmimi rokmi začínali, nikomu z nás sa ani nesnívalo, že urobíme tak veľkorysý film s najlepšími odborníkmi na animáciu v Európe. Je to vlastne celé ako rozprávka.

Ako ste pristupoval k premene legendárnych postáv – tak aby zodpovedali tradícii a zároveň mali šancu osloviť súčasného detského diváka?

K premene Spejbla a Hurvínka do 3D sme všetci v tíme pristupovali s tou najväčšou úctou a pokorou. Všetci sme na nich vyrástli a všetci ich milujeme. A snažili sme sa ich charaktery, srdce a dušu vteliť do novej modernej podoby, ktorá ju urobí atraktívnou aj pre nové generácie a divákov po celom svete, z ktorých mnohí ju ako bábku ani vôbec nepoznajú. A teraz, keď ju vo filme vidím, musím úprimne povedať, že mám radosť, že v tých nových telách sú to proste stále oni dvaja. Skrátka sú tam.

Ktorá z hlavných postáv sa podľa vás premenila najviac?

Asi najviac sa zmenila Mánička. V divadle je trochu vrešťadlo a stále Hurvínka opravuje a umravňuje. To by vo filme hodinu a pol nemohlo fungovať, pretože by nás všetkých začala po chvíli dosť otravovať. V Máničke sme preto museli objaviť silnejšie kamarátske a parťácke inštinkty. Vo veľkom dobrodružstve nemôže nechať Hurvínka samotného a musí mu kryť chrbát a podporovať ho, keď to potrebuje. Ale drobné škriepky a iróniu si samozrejme neodpustí. A navyše je krásna.

ZAUJÍMAVOSTI ZO ZÁKULISIA

Náročnosť projektu Hurvínek a kúzelné múzeum charakterizujú čísla a fakty

Ako dlho trval vznik filmu – od prvého nápadu po premiéru?

Celkovo to bolo dlhých 9 rokov. Prvý nápad urobiť film prišiel v auguste 2008.

Koľko postavičiek sa vo filme objaví?

Okrem postáv z divadla ako je Spejbl, Hurvínek, Mánička, Žeryk a pani Katarína, bolo pre film vytvorených viac ako 120 nových postáv.

Koľko tvorcov sa na ňom podieľalo?

Keď sa sčítajú tvorcovia zo všetkých zúčastnených krajín, tak to vychádza cez 250 ľudí.

V koľkých krajinách sa realizoval?

Hurvínkov film si prešiel výrobou celkom v 5 krajinách – Česko, Nemecko, Dánsko, Belgicko a Rusko.

Dá sa povedať koľko trikov je celkovo vo filme?

Vo filme je cez 1000 trikov vo viac ako 400 záberoch. Je to film plný kúziel a mágie …

Ktorá postavička je animačne najnáročnejšia?

Najťažšie na animáciu bol hlavný záporák Bastor. Má totiž 4 ruky, 2 nohy a veľmi výraznú mimiku. A potom tiež Drak, ktorý má 4 nohy, 2 krídla a veľmi dlhý chvost.

Aký je najdrahší trik vo filme?

Najdrahšie bolo praskanie a prepadanie krajiny okolo čarovného múzea. To zabralo niekoľko mesiacov práce trikárom v dvoch krajinách.

Pridaj komentár